آیا شیردهی پس از پروتز سینه امکان پذیر است
نوشته شده توسط : drmohandes

آیا شیردهی پس از پروتز سینه امکان پذیر است؟

اگر جراحی پروتز سینه انجام داده اید، شاید برایتان سوال باشد که آیا ممکن است این پروتز ها، در توانایی شیردهی شما اثر بگذارند؟ خبر خوب این است که اکثر خانم ها پس از جراحی پروتز سینه می توانند به فرزند خود شیر دهند زیرا این عمل اکثرا به مجرا شیری و فضای مربوط به تولید شیر آسیبی وارد نمی کند. امکان نشتی سیلیکون موجود در پروتز های امروزی در شیر مادر بسیار پایین می باشد.

شیردهی با پروتز سینه

تاثیر پروتز سینه بر شیردهی


پروتز سینه می تواند تولید شیر مادر را کاهش دهد. میزان این آسیب بستگی به:

۱. محل برش جراحی


محل برش سینه برای جاگذاری پروتز می تواند میزان آسیب به غدد شیری، مجرای لنف، اعصاب یا جریان خون را مشخص کند. اگر این برش در اطراف نوک و هاله سینه باشد، می تواند بر حس نوک سینه اثر گذاشته و موجب قطع عصبی شود که مسئول واکنش نوروهورمونی لازم برای تولید و آزاد شدن شیر مادر می باشد.

۲. محل و موقعیت قرارگیری پروتز

محل قرارگیری و اندازه پروتز بر میزان فشار درون سینه اثر می گذارد. سینه از یک بافت غددی (تولید شیر)، روی لایه ماهیچه ای تشکیل شده است. اگر کیسه پروتز بین بافت غددی و لایه ماهیچه ای قرار گیرد، به احتمال زیاد به غدد و مجرای شیری فشار وارد می کند و در نتیجه جریان یافتن شیر دچار اختلال شده و تولید شیر کاهش می یابد. با اینکه مطالعات قابل استناد چندانی در این زمینه در دست نیست، اما گفته می شود که قرارگیری پروتز زیر لایه ماهیچه ای ممکن است تاثیر کمتری روی تولید شیر مادر بگذارد.

۳. جای زخم و تورم سینه
جای زخم ممکن است موجب درد، کج و سفت شدن سینه شود و با رسیدن تا مجرای شیری، بر تولید شیر مادر تاثیر گذارد. در صورتی که شیر آزادانه از سینه خارج نشود، مادرانی که قبل تر پروتز سینه انجام داده اند بیشتر مستعد آماس و ورم پستان می شوند.

۴. بافت عملکردی سینه
هرگاه جراحی های زیبایی یا بازسازی کننده سینه، به منظور بزرگ کردن پستان هایی که رشد غیرطبیعی داشته اند انجام می گیرد، ممکن است طی آن فقدان بافت های عملکردی سینه وجود داشته باشد. در اینگونه مواقع، مشکلات شیردهی می تواند مربوط به فقدان بافت عملکردی باشند نه جراحی پروتز سینه. اما طبق نظر محققان؛ این مشکلات می تواند با حضور پروتز سینه، پیچیده تر شوند.

۵. حساس شدن
سینه های برخی مادران پس از جراحی پروتز سینه، حتی نسبت به یک برخورد یا لمس جزئی بسیار دردناک و حساس می شوند. همین امر، شیردهی را برای آنان به شدت دشوار می سازد. سایر مادران ممکن است احساس کمتری در نوک سینه داشته باشند که بر واکنش نوروهورمونی مورد نیاز برای تولید شیر اثر می گذارد.

۶. تولید نامنظم شیر
گاهی مادرانی که پروتز سینه انجام داده اند، از سینه شان شیر ترشح می شود بدون اینکه ربطی به شیردهی طبیعی یا گالاکتوسل (تومور کیستیک حاوی شیر) داشته باشد. ترشح شیر معمولا ناشی از ورم سینه بعد از پروتز است که در این صورت پروتز باید برد

 

اغلب زنان حتی با وجود پروتز سینه می توانند دوران شیردهی موفقی داشته باشند. در مورد دغدغه های خود پس از جراحی پروتز سینه حتماً با یک متخصص اطفال و شیردهی صبحت کنید. به خاطر داشته باشید که نوزاد شما حتی از مقدار بسیار کم شیر تولید شده توسط سینه های شما می تواند مواد غذایی و ویتامین های ضروری خود را دریافت کند و در صورتی که نیاز باشد ، استفاده از مکمل های مخصوص و شیر خشک می تواند کمبود احتمالی تولید شیر توسط سینه ها را جبران نماید. دکتر فرهاد موسی زاده ، متخصص جراحی پستان با سال ها سابقه در انجام انواع عمل های درمانی و زیبایی سینه آماده پاسخ به هرگونه سؤال شما در خصوص جراحی ایمپلنت سینه و تأثیر آن در دوران بارداری و شیردهی می باشند.

 





:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: